Fietstraining

op .

Klik op bovenstaande link Zomer ledenlijst 2018 en het Excel bestand opent in de pop-up om te zien bij wie je voorlopig bent ingedeeld voor de fiets en of droog training 2018.

In Bewerking: Klik op bovenstaande link Fietstijdritten 2018 en het Excel bestand opent in de pop-up om te zien wat je tijden zijn als je hebt deelgenomen aan een tijdrit in 2018

De fietstraining zal starten vanaf parkeerplaats de oude vos bij de haven van Elburg.

Trainers / Begeleiders

 Jan Spijk  06 - 572 511 85
   

 

Fietstraining

 
De fietstraining is vanaf 1 mei op maandagavond van 19.00 tot ~ 20.15-20.30 uur.  
 
Verzamelpunt is op de parkeerplaats “de oude Vos” bij de Haven van Elburg voorbij de chinees. Bij voldoende interesse gaan we op donderdagavond een tweede fietstraining voor junioren starten.
 
Training:
  • 18.45 uur uiterlijk aanwezig zijn
  • 19.00 uur start training
  • ~20.15 - 20.30 uur einde training
 
De trainers beginnen om 18.45 uur met de les en de uitleg. Voor degene die te laat komen gaat hij dat niet nog eens doen, en kan niet mee, want er wordt in de omgeving van Elburg getraind.
We raden af om tijdens de training te gaan eten, doe dat zo veel mogelijk voor of na de training. Neem wel  drinken mee voor tijdens en na de training.

Afmelden:

Het is heel prettig als we weten wanneer iemand niet komt trainen. Whatsapp, SMS of mail daarom naar je trainer om je af te melden. Liever niet bellen, want vaak moeten de trainers  overdag werken en kunnen dan wellicht de telefoon niet aannemen! 

Huisregels 

  • tijdig op de training zijn 
  • bij afwezigheid: verplicht afmelden bij trainer of daartoe aangewezen persoon 
  • bij vragen/opmerkingen/problemen: bespreken met je eigen trainer, als je er samen
  • niet uitkomt, neem dan contact op met de secretaris
  • draag altijd de voorgeschreven kleding 
  • het lid moet aanwijzingen van de trainer zo goed mogelijk opvolgen 
  • de trainer wil graag adviseren bij blessures, aanschaf kleding, schoenen, schaatsen, skeelers en dergelijke

Extra info 

Mocht er geen training zijn, dan wordt dit via een e-mail en/of de website / facebook en twitter zo snel mogelijk aan jullie doorgegeven. Twijfel je toch? Neem dan even contact op met je trainer. 
Het dragen van sponsorkleding is verplicht bij trainingen, wedstrijden en clubactiviteiten. 
Vervoer trainingen: dit moet je zelf regelen. Op site is een lijst, hierop kun je zien wie wanneer traint en aan de hand daarvan kun je samen het vervoer regelen.
De kosten van het meerijden voor trainingen dien je onderling  per auto zelf te regelen.

Kleding

Fietstraining:

Bij de fietstraining wordt vaak gekozen voor wat strak zittende kleding. Een korte STG wielrenbroek en beenstukken, het STG wielrenshirt met armstukken, al naar gelang het weertype. Overleg eventueel met je trainer wat je het beste kunt dragen bij de verschillende weersomstandigheden. 

Voor degenen die geen STG wielrenbroek en wielrenshirt hebben, kun je bij de kledingbeheerder een wielrenbroek en wielrenshirt bestellen.

Het dragen van de STG salopet en STG schaats jasje is niet toegestaan i.v.m. schuren bij de zadel en valpartijen! 

Tijdens de fietstraining is het dragen van een helm verplicht!!!

Racefiets

De grote verscheidenheid aan modellen maakt het kiezen van een geschikte racefiets er niet makkelijker op. Hieronder een paar aanschaftips voor het kopen van een racefiets. Je kunt natuurlijk ook met je trainer overleggen wat het beste bij jou past.

Algemene informatie: 

Racefiets kopen, de aankooptips
Het budget is bepalend voor de keuze van een racefiets maar er zijn voorwaarden waar de racefiets sowieso aan moet voldoen zoals de juiste (frame)maten.

  • Maat > Framemaat, zitlengte, zadelhoogte, stuurhoogte, cranklengte. Een fietsmeting brengt ook veel helderheid.
  • Prijs > Wie aanvangt met wielrennen doet er verstandig aan om eerst een tijd op een tweedehands racefiets rond te rijden. Daarna weet je vaak veel beter aan welke eisen een nieuwe fiets moet voldoen. Een tweedehands racefiets kopen vergt wel extra oplettendheid.
  • Wielen > De wielen zijn de dragers van de fiets, zij vangen de klappen op. Een paar goede wielen is dus van wellicht nog groter belang dan een zeer stijf frame.
  • Framemateriaal & vorm > Staal, aluminium en carbon zijn de meest voorkomende framematerialen. Staal is vooral voor zware personen geschikt. Carbon is het lichtste materiaal maar ook het duurst. Qua vorm kun je kiezen uit het klassieke frame met rechte bovenbuis en een sloping frame met schuin aflopende bovenste framebuis.
  • Versnellingen & Remmen (afmontage) > Derailleur, ketting, kettingbladen, trapas,cranks, remmen, schakelgrepen dit alles behoort tot de afmontage. Hoe lichter en sneller de groep schakelt,  hoe meer fietsplezier.
  • Gewicht > Betaalbare, lichte fietsen zijn er genoeg verkrijgbaar. Toch, de goedkoopste manier om licht rond te rijden is zelf af te vallen!
  • Zadel > Om blessures aan het zitvlak en aan de genitaliën te voorkomen is een goed passend zadel belangrijk. Sommige zadels kennen een uitsparing in het midden, zeer fijn voor de mannelijke rijders!
  • Trappers > Wielrenners kiezen meestal voor een kliksysteem zodat je de maximale energie haalt uit één trapbeweging.
  • Reserve binnenband > Deze moet je zelf met de training bij je hebben. 

Wedstrijdvoorbereiding 

Wil je deelnemen aan een wielren wedstrijd, vraag dan je trainer om advies; de jeugd heeft namelijk een ander verzet (tandwielen).

Bij een wedstrijd dien je een half uur voor aanvang aanwezig te zijn. Zeker als je aan het begin moet rijden, dan heb je dat half uur hard nodig. Een wedstrijdvoorbereiding is namelijk veel uitgebreider dan een warming up voor een training.

De wedstrijdvoorbereiding bestaat uit vier onderdelen.

  1. warming up (dus dat wat ter voorbereiding op een training doet)
  2. wedstrijdvoorbereiding (steigerungen lopen, sprint maken, echt even zorgen dat je moe wordt en gaat zweten)
  3. startvoorbereiding (aantal startjes op het droge maken)
  4. voorbereiding op de (inrijden, steigerungen, stukje tempo rijden en startjes).

Bij een wedstrijd blijf je niet de gehele tijd op de baan staan. 10 minuten voordat jij jouw race moet rijden is voldoende. Na afloop van jouw race rijd je, indien mogelijk,  nog 5 tot 10 minuten uit. 

Dit was een klein beetje informatie over de wedstrijden. Voor meer informatie kun je terecht bij één van je trainers.

 

Fietstijdritten 

Ook dit jaar zullen er weer 3 of 4 fietstijdritten gehouden worden voor alle leden van S.T.G. Elburg. 

De data voor deze tijdritten worden door de trainers in overleg vastgesteld 

Voorlopige planning is:

Bij slecht weer proberen we het een week later opnieuw.
De aanvang is om 19.00 uur aan de Stobbeweg (dat is in de polder: vanuit Elburg, over de brug 2e weg rechts, als je over de brug rechtdoor fietst zie je vanzelf een groep staan, kan niet missen).
 
 
Iedereen kan deelnemen. Het mag op een racefiets, mountainbike of andere fiets.
 
 Je hoeft je niet van tevoren aan te melden, maar je dient wel uiterlijk om 18.45 aanwezig te zijn.
  
Het dragen van een deugdelijke helm is verplicht!

De ronde is ongeveer 9 km. die 1 of 2x gereden kan worden.

Stobbenweg: